Estic tan a prop que no em veus

El proper 25 de novembre, Dia de les Persones Sense Llar, des de Càritas volem fer visible la situació de les persones sense llar. El lema d’enguany és “Estic tan a prop que no em veus”. Volem que totes les persones visquin amb dignitat a una llar pròpia, permanent i en pau.

Des de Càritas som testimonis que el dret a l’habitatge és constantment vulnerat. A la Memòria del 2017 ja constatàvem amb preocupació que un 11% de les llars que acompanyem viuen en un habitatge ocupat. Vivim en una societat que està resolent el dret a l’habitatge des del mercat, abocant les persones a haver de comprar o llogar a preus indecents, sense tenir en compte les greus dificultats que tenen les persones amb menys ingressos per poder tenir garantit aquest dret.

El conjunt de les Càritas Diocesanes hem acompanyat a tot l’estat més de 40.000 persones en situació de sensellarisme, però alhora hi ha 3.443.365 habitatges buits. Vivim en una societat que no està afrontant amb valentia aquesta situació.

La situació de patiment de les persones sense llar ens obliga a aixecar la veu i a fer 5 propostes per tal que es reverteixi la situació actual:

• Dissenyar una estratègia d’habitatge basada en els Drets Humans, fonamentada en l’habitatge social de lloguer amb accés prioritari en situacions de vulnerabilitat.
  • Garantir un allotjament davant d’aquelles situacions que suposin la pèrdua de la llar o trobar-se al carrer.
  • Assegurar un sistema de garantia d’ingressos mínims que protegeixi les persones en situació d’ exclusió.
  • Entendre la realitat del sensellarisme des de la vulneració de Drets Humans: vulneració del dret a l’habitatge, a la salut, a la protecció social.
  • Que qualsevol acció que porti a generar processos d’inclusió posi la persona al centre de la intervenció.

Manifest “Ningú Sense Llar 2018”