LA RENDA BÀSICA HA D’ESTAR A L’AGENDA DELS PARTITS POLÍTICS, SEGONS CÀRITAS

Així ho afirmà Salvador Obiols, director general de Càritas Diocesana de Terrassa

2014_05_14_Síndic_Greuges_Sabadell_Renda_bàsica_002 Càritas Diocesana de Terrassa. Sabadell, 15 de maig de 2014. Ahir a la tarda tingué lloc la conferència “Renda bàsica. Límits i possibilitats de la proposta a Catalunya”, a la Biblioteca del Sud de Sabadell.

Aquesta conferència s’emmarca dins el cicle “… I els Drets Socials?” organitzat pel Síndic Municipal de Greuges de Sabadell. Amb aquest cicle el Síndic pretenia fer arribar una reflexió profunda sobre els drets humans a tots els barris de Sabadell i a la seva ciutadania.

L’acte començà amb la presentació dels ponents per part d’Antonio Carballo, vocal de Serveis Socials de la Federació d’Associacions de Veïns (FAV).

En primer lloc, David Casassas, professor de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, es va estendre en la defensa de la instauració d’una renda bàsica universal, subjectiva i generalitzada per a qualsevol ciutadà o ciutadana, independentment de la seva extracció o nivell de rendes. Segons Casassas, “aquesta mesura donaria més seguretat i més llibertat a la ciutadania”.

Per al professor Casassas, aquest renda –que es finançaria amb un sistema impositiu més just – no s’oposaria al treball, sinó que seria una mesura complementària que reforçaria l’Estat del Benestar.

2014_05_14_Síndic_Greuges_Sabadell_Renda_bàsica_003Al seu torn, Salvador Obiols, director general de Càritas Diocesana de Terrassa, sí que es manifestà partidari, a mig o llarg termini d’aquesta mesura, però incidí en què, ara el més important és la generació d’ocupació. “La majoria de les persones que atenem a Càritas no volen subsidis, sinó que volen feina”. Propugnà que totes les persones en edat laboral tinguessin un treball i un salari dignes.

Obiols recordà que l’any 2013, Càritas al Bisbat de Terrassa, que comprèn les comarques del Vallès Occidental i Vallès Oriental, va atendre més de 70.000 persones i, si comptem les persones ateses en el període 2009-2013, més de 300.000. Aquesta situació, lluny de reduir-se amb el temps, s’ha anat incrementant. Així doncs, “ja no parlem de cronificació de la pobresa, sinó d’augment de la precarietat i de la desigualtat”.

El director general de Càritas Diocesana de Terrassa plantejà “quina és la societat que volem?” A la qüestió ell mateix respongué que una societat i un govern que “posi les persones al centre de les polítiques”. I per aconseguir una renda bàsica, cal que es faci un treball d’incidència política per tal que aquesta estigui a l’agenda de tots els partits polítics, i que aquest tema es resolgui allà on cal: al Congrés dels Diputats.