L’hort de ca n’Amat, un espai de formació, relació i intercanvi cultural

Visita a Ca n’Amat del projecte l’Hort Urbà de la Cogullada dels serveis socials de Terrassa

Aquest dijous els serveis socials de Terrassa i els participants de l’hort  urbà l’Associació de veïns de La Cogullada, engegat per l’Ajuntament, han fet una visita a l’hort de ca n’Amat, un dels projectes de Càritas Arxiprestal de Terrassa que s’emmarca en el programa Laboral. És un hort per a la inserció sòcio-laboral de persones aturades.

Hi ha hagut col·laboració en les tasques a realitzar al camp i un intercanvi d’experiències durant l’esmorzar que han compartit a mig matí. L’hort de Ca n’Amat, ubicat al terme de Terrassa a Les Fonts, té quatre anys d’experiència, mentre que l’hort urbà dels serveis socials tot just encara el seu segon any.

Els participants de l’Hort de Càritas han explicat que més enllà dels productes que s’emporten  a casa de l’hort i l’aprenentatge que reben del tècnic, en Germán, valoren el fet de cuidar-lo en grup, el fet d’interrelacionar-se, l’ intercanvi de cultures, i que tot plegat els ajuda a coordinar-se, a tenir una constància en la feina i el treball en equip. Treballar a l’hort requereix paciència, hàbit i compromís.

A més, en molts casos la participació en l’hort, el contacte amb la natura, és per a ells un camí per tornar als seus orígens, al que havien viscut a la infància i o als seus països d’origen. És un espai per créixer i construir el futur.  Els aporta benestar.

Cada dijous fan una trobada de tots els participants del projecte de l’hort, voluntaris i tècnics i es reparteixen les tasques a fer durant la setmana, quan els participants i voluntaris en grups de dos o tres van a treballar a l’hort i a alimentar les gallines que tenen des de fa poc al galliner. Això també afavoreix la presa de responsabilitats i treballar de forma autònoma.

Aquest dijous estaven fent la collita de productes i preparant caixes per a la fira que es celebrarà el diumenge a la parròquia Sagrada Família amb motiu de la festa de la Santa Creu i l’Arbre de Maig. A la fira de la parròquia de Sant Valentí el passat més de febrer també es van vendre els seus productes i els calçots que van recollir.

El tècnic de serveis socials de l’ajuntament de Terrassa ha explicat que en el seu hort persegueixen més el benestar que pot aportar treballar en un projecte a les dotze famílies involucrades ara mateix –ho fan per períodes de dos anys – que no pas els productes que obtenen per cobrir les seves necessitats.

Càritas Diocesana de Terrassa disposa de dos horts més, un a Granollers i un altre a Valldoreix, que tot i funcionar de forma diferent també s’engloben dins el programa formació i inserció laboral.