El menjador de Rubí ‘El Bosc’ fa set anys: “Som una gran família”

“La paciència i l’humor són dos camells que ajuden a travessar qualsevol desert”. Aquesta frase es llegia el dijous a la pissarra del menjador social de Rubí El Bosc, un projecte de Càritas. Cada dia un dels seus participants, en Joan, obsequia els altres amb una sentència que els fa pensar i els anima.

Aquest divendres el menjador va fer set anys. El projecte va començar en plena crisi perquè les persones en situació de necessitat poguessin anar a dinar cada dia en un espai on també fan dinàmiques relacionals. Dinar i benestar. Hi participen 20 persones i des del setembre de 2014 ho fan als locals de la parròquia de Sant Pere. Van començar al Casal de Ca n’Oriol.

“Som una gran família”, resumeix un dels participants que dina allà cada dia des de que va començar el projecte. Després de les bromes inicials, se sincera. Reconeix que a més de les dificultats econòmiques ha passat per una depressió i que la relació amb els companys del menjador l’ha ajudat a valorar-se molt més i a tirar endavant. “Som tots diferents i diversos, però aquí ens sentim vius. Les estones que passo aquí em serveixen molt”, afegeix.

Un altre participant s’apropa i ens explica que es va quedar sense feina i també sense ajudes socials. Durant un temps va dormir al carrer i ara torna a dinar al menjador, des de fa unes setmanes. Ja havia estat a la primera època, però va sortir-se’n, explica, i ara torna a necessitar l’ajut de Càritas. “Al final ens fem amics entre tots”, ens diu. I somriu i segueix parlant d’altres coses tot compartint la seva particular visió del món i ens explica històries de la seva infància; com uns minuts abans havia fet el seu company.

El menjador no està ple perquè acaba de començar el Ramadà, però tot i així hi ha qui va al menjador per estar amb els companys. En acabar de dinar, prenen el cafè, riuen una estona, recullen tot i fan bingo amb una de les voluntàries, que seu riallera i alegre entre ells.

El projecte va néixer gràcies a la iniciativa de l’empresa Campos Estela, que proporciona el menjar fet. A més del dinar, normalment els participants s’emporten sopar i els àpats per al cap de setmana. Tot això és possible gràcies a la tasca que fan uns 20 voluntaris. Cada dia de la setmana al menys n’hi ha dos, a més d’una tècnica de Càritas. Els participants poden entrar al menjador a partir de les 12:45 i a les 16:00 marxen.

Els dilluns desprès de dinar fan un taller de música, els dijous juguen al bingo i els divendres un taller de costura. Els dimarts i dimecres normalment es queden jugant a cartes, dòmino o fent sobretaula. Cada setmana, els participants s’encarreguen d’una tasca concreta de forma voluntària, com col·laborar en la neteja del local, servir, etc.

A banda de dinar i emportar-se el sopar, també hi ha un servei de bugaderia per als participants del projecte. En aquell mateix local pel matí es fan les activitats del projecte matern-infantil de Rubí. Per això entre les taules hi ha trones per als infants i una sala amb joguines i canviadors.

El menjador es va posar en marxa al maig de l’any 2010 i el 2 de juny va ser inaugurat de forma oficial. Per celebrar-ho, fa unes setmanes es va fer una calçotada i Campos Estela va fer una paella molt bona per als participants, agents de Càritas i les persones de l’empresa que estan involucrades en el projecte.